Nieuwsbrief maken
In nieuwsbrief voor internetmarketing kan je lezen waarom een nieuwsbrief zo belangrijk is maar hier zullen we bespreken over nieuwsbrief maken en waar je zoal aan moet denken.
Een nieuwsbrief is een mail die bezoekers ontvangen nadat ze zich hebben ingeschreven voor deze nieuwsbrief op je website. Een nieuwsbrief wordt gebruikt om vaste bezoekers te voorzien van updates van de website en webshop. Hierbij wordt direct geprofiteerd om te informeren over nieuwe producten en diensten. Het is bewezen dat een nieuwsbrief een zeer nuttige hulpmiddel is voor internetmarketing. Het is nuttig om meer winst te maken maar ook om bezoekers terug te laten keren naar je website.
Belangrijk is altijd meer nuttige informatie te geven dan commercieel te zijn. Persoonlijk vind ik dit soort dingen ook belangrijk om te laten zien hoe veel je weet en hoe goed je bent op je vakgebied. Ook laat je zo zien dat je zo vriendelijk bent om gratis informatie te geven. Dit geeft mensen meer vertrouwen met het gevolg dat men sneller een product of dienst zal afnemen.
Iets gratis weggeven is de beste en meest gebruikte manier om mensen zich te laten inschrijven op een nieuwsbrief
Kan je zomaar mensen een nieuwsbrief versturen?
Het antwoord is heel simpel. NEE, je kan niet zomaar mensen een nieuwsbrief sturen, daar moet je toestemming voor hebben. Verschillende Instanties zoals OPTA hebben hier hele strenge regels voor bedacht. Dankzij dat hebben we minder last van spam maar voor mensen die het wel eerlijk willen doen is het alleen maar moeilijker geworden. Men zal de regeltjes moeten volgen want anders worden ze gezien als spammers. Dat gaat ten koste van het vertrouwen in de website en de positie in zoekmachines.
Om mensen legaal op de juiste manier toe te voegen aan je mailinglist zullen de mensen zich op vrijwillige basis moeten inschrijven. Na inschrijving zal men een mailtje ontvangen waarin gevraagd wordt om hun inschrijving te bevestigen. Dit heet “dubbel opt-in” en is men wettelijk verplicht toe te passen voor het maken van een mailinglist.
Wat als je al een mailinglist hebt?
Wat je wel kan doen is netjes een inschrijfformulier maken en daarna alle contact personen vragen zich in te schrijven. Of je kan ze tijdelijk inschrijven en vragen of zij hun inschrijving willen bevestigen. Na het bevestigen mag je ze dus netjes regelmatig een nieuwsbrief sturen.

Een nieuwsbrief maken
Er zijn allerlei regeltjes om een nieuwsbrief te maken. Ten eerst moet je zorgen dat de mensen zich inschrijven op je nieuwsbrief en je toestemming geven dat je van tijd tot tijd een nieuwsbrief stuurt.
Om dit zo goed, professioneel en eerlijk mogelijk te doen is het volgende nodig.
- De pagina’s “privacybeleid”(hoe je de persoonsgegevens gebruikt en beveiligd) en”algemene voorwaarden” (disclaimer) op de website plaatsen.
- Een inschrijfformulier en een mailservice
- Inschrijfformulier plaatsen op de website
- Een mogelijkheid bieden om zich uit te schrijven. Dit moet streng nageleefd worden.
- Een template voor de opmaak van de e-mail zodat iedere nieuwsbrief dezelfde professionele uitstraling heeft.
De laatste is misschien niet nodig maar als je een professionele uitstraling wilt dan is een template zeker wenselijk. Deze zijn in HTML en sommige mensen en e-mail programma’s blokkeren dit soort mailtjes. Probleem is dat e-mails in platte tekst niet echt professioneel overkomen.
Privacybeleid en algemene voorwaarden
Ten eerste moet je zorgen voor de standaard formele documenten. Je moet een nette en duidelijke pagina hebben waar men de algemene voorwaarden kunnen lezen, de disclaimer. In de algemene voorwaarden moet staan wat het doel van de website is en de regels voor de gebruikers en om de website te vrijwaren voor schade aan derde.
Ook moet je een pagina hebben waar men het privacybeleid kan lezen. In het privacybeleid omschrijft je wat je wel of niet doet met de informatie van de bezoekers. Ook hoe deze worden verzameld en bewaard en waarvoor de nieuwsbrief en de informatie van bezoekers voor gebruikt worden. Ook moet omschreven zijn hoe men zich kan uitschrijven. Dit laatst is erg belangrijk.
Je kan deze documenten door een advocaat laten opmaken. Voor een kleine website is dat het niet waard maar voor een serieus groot bedrijf met veel risico’s kan het wel verstandig zijn dit door een advocaat na te laten kijken of op te laten maken.
Links naar deze pagina’s kan je plaatsen in de voet van de pagina. Ze kunnen ook geplaatst worden in het menu of in een submenu maar belangrijk is dat deze links op elke pagina te vinden zijn. Dit is dan ook waarom vele het in de voet van de pagina plaatsen om zo de menu’s voor andere belangrijkere zaken te gebruiken.
Vraag vrijblijvende een offerte aan.
Mailservice en inschrijfformulier
Als je de algemene voorwaarden en het privacybeleid hebt geplaatst kan je je aanmelden voor een mailingservice en een inschrijfformulier plaatsen op je website. Het inschrijfformulier wordt door de mailingservice geleverd, die je vaak ook kan personaliseren.
De meest bekende mailservices zijn Aweber, Getresponse en Mailchimp maar zijn niet gratis. Ze zijn allemaal erg populair bij internet marketeers. Er zijn ook gratis mailservices maar die sturen reclames mee met de mailing en daardoor kom je niet echt professioneel over naar je klanten. Als je dus echt een professionele nieuwsbrief wilt versturen zal je een betaalde service moeten gebruiken.
De mailservices geven je informatie over het aantal mensen dat de mail lezen, de mail weg gooien, zich uitschrijven of zelfs de website bezoeken na het lezen van de nieuwsbrief. Deze informatie is handig om te analyseren wat wel en niet werkt en wat de beste resultaten geeft voor je internet onderneming.
Inschrijvingen
Als je je hebt aangemeld voor een mailservice en je hebt een inschrijfformulier op je website geplaatst dan wordt het tijd om te zorgen dat bezoekers zich inschrijven op je nieuwsbrief. Waarschijnlijk is dit het moeilijkst want veel bezoekers willen niet zomaar hun gegevens op je website achter laten omdat ze bang zijn voor Spam en ze hebben een goeie reden nodig om zich in te schrijven.
3 belangrijkste reden om zich in te schrijven op een nieuwsbrief zijn:
- De mensen willen op de hoogte blijven van de website en ontwikkelingen
- Mensen moeten zich aanmelden om een gesloten gedeelte te kunnen bekijken
- Iets gratis weg geven aan bezoekers die zich inschrijven
De meeste gebruikte methode is om mensen iets gratis aan te bieden als ze zich inschrijven. Dat men er iets voor terug krijgt is de beste reden om zich in te schrijven. Je kan bijvoorbeeld een gratis e-book weggeven of een deel van je e-book als je die wilt verkopen. Dit is afhankelijk van het ontwerp van de website maar voor elk onderwerp is er wel iets te bedenken om iets nuttigs weg te geven.
Er zijn nog geen reacties. Wees de eerste..!!