Gerelateerde posts tonen in WordPress – 3 manieren

Ik heb een selectie gemaakt van 3 manieren om gerelateerde posts te tonen in WordPress. Het is een selectie die ik heb gemaakt op basis van ervaring en is vrij algemeen. En ik heb het op deze manier gedaan zodat men hier verder nog meer kan uitbouwen en aanpassen.

Gerelateerde posts en SEO gaan goed samen. Gerelateerde post zorgen dat mensen langer op de website blijven door meer pagina’s te bezoeken. Op deze manier is het direct ook goed voor internetmarketing.

Gerelateerde posts tonen in WordPress

Gerelateerde post tonen in WordPress is een goed manier om het bezoekersgedrag op je website te verbeteren. Hierdoor doe je een poging om de mensen langer op de website te houden om dat bezoekers meerdere pagina’s bekijken. Dit is zeer positie voor je SEO. Ten minste als je het goed doet en geen posts toont die de bezoeker niet interesseert.

Hier laat ik enkele manieren zien van hoe je gerelateerde posts kan tonen in WordPress aflopend. De beste manier is de laatste, maar dat is mijn mening.

3 – Plugin gebruiken

Er zijn vele plugins te vinden, gratis en premium, waarmee je gerelateerde posts kan tonen. Zelf heb ik regelmatig YARPP, Yet Another Related Post Plugin gebruikt. Dit is een redelijk plugin maar de beter de plugin is de meer ze eisen van de database. Voor een grote website kan dit wat problemen op leveren met Page Speed.

Plugins hebben bijna altijd extra CSS en Jquery of Java Script die je meestal niet nodig hebt. Om redenen van veiligheid, Page Speed en Web Vitals zou ik zo min mogelijk voor een plugin kiezen en daarom hebben de volgende oplossingen meer mijn voorkeur.

Gerelateerde posts tonen in WordPress Freelance website ontwikkeling

2 – Code gebruiken op basis van structuur

Deze manier kwam ik tegen omdat iemand mij vroeg de bestaande code te verbeteren. Het is namelijk eenvoudig om eventje een stukje code te gebruiken zonder dat je een plugin hoeft te installeren.

Er zijn verschillende vormen om dit te doen. Je kan het doen op basis van tags en categorieën en dit op de manier dat je voorkeur heeft. Dit is waarom dit eigenlijk maar een voorbeeld code is dat je geheel kan aanpassen naar eigen wensen en eisen.

Tags


<?php
// Gerelateerde posts tonen in WordPress op basis van Tags
    $tags = wp_get_post_tags($post->ID, array('fields' => 'ids'));
    if($tags) {
        echo 'Related Posts';
        $first_tag = $tags[0];
        $args = array(
            'post_type' => 'post',
            'tag__in' => $first_tag,
            'post__not_in' => array($post->ID),
            'posts_per_page' => 5,
            'ignore_sticky_posts' => 1,
            'post_status' => 'publish',
        );
        $rel_query = new WP_Query($args);
        if( $rel_query->have_posts() ) {
            while ($rel_query->have_posts()) : $my_query->the_post(); ?>
           // Je HTML voor de loop
        <?php endwhile;
        }
        wp_reset_postdata();
    } ?>

Bij “post_per_page” kan je kiezen hoeveel er getoond worden. En bij “post_type” kan je aangeven voor welke posttype je het wilt gebruiken. Dit is geen hele goede manier maar je gebruikt tenminste iets dat met het onderwerp te maken heeft en zonder plugin.

Probleem is dat je hier kijkt naar de eerste tag en de tags worden alfabetisch opgehaald. Heb je bijvoorbeeld veel tags die beginnen met “A” dan zullen deze voornamelijk getoond worden als gerelateerd. Je zou random of andere manieren kunnen gebruiken maar de resultaten blijven niet optimaal. Hierdoor is de volgende optie beter.

Categorie

Hiervoor zijn heel veel vormen te verzinnen. Je kan kiezen om uit subcategorieën te kiezen of alleen van de huidige categorie gerelateerde post te tonen. Dit is meer gerelateerd dan bovenstaande oplossing met tags.

Dit is weer een basis opzet dat je geheel kan aanpassen naar je eisen en wensen.


<?php
// Gerelateerde posts tonen in WordPress op basis van Categoieën
    $cats = get_the_category($post->ID);
    if($cats) {
        echo 'Related Posts';
        $args = array(
            'post_type' => 'post',
            'cat' => $cats[0],
            'posts_per_page' => 5,
            'ignore_sticky_posts' => 1,
            'post_status' => 'publish',
            'orderby' => 'date',
            'order' => 'DESC',
        );
        $my_query = new WP_Query($args);
        if( $my_query->have_posts() ) {
            while ($my_query->have_posts()) : $my_query->the_post(); ?>
            // Je html voor de loop
        <?php endwhile;
        }
        wp_reset_postdata();
    } ?>

Deze is gebaseerd op normale berichten alleen. Met een kleine aanpassingen kan dit ook voor custom post types gebruikt worden. Het kan ook aangepast worden door in alleen subcategorieën te kijken.
Ook hier kan het aantal te tonen posts aangepast worden bij “posts_per_page”.

Dit is een betere oplossing dan het te doen op basis van tags omdat men normaal minder categorieën gebruikt per post. Op deze manier is men er ook meer zeker van om posts te tonen die meer te maken hebben met hetzelfde onderwerp.

Gerelateerde post tonen in WordPress is een goed manier om het bezoekersgedrag op je website te verbeteren.

1 – Code gebruiken op basis van zoekwoord(Keyword)

Dit een stukje code dat ik geheel zelf heb bedacht omdat ik zelf gerelateerde posts wilde tonen op deze website. Een plugin wil ik niet gebruiken omdat Page Speed en Web Vitals erg belangrijk is voor mij. De optie met tags of categorieën is niet perfect dus heb ik gekozen voor keyword. Als je Yoast SEO of Rank Math gebruikt kan je deze code gebruiken.


<?php
include_once(ABSPATH . 'wp-admin/includes/plugin.php');
if(is_plugin_active('wordpress-seo/wp-seo.php')) {
    $gt_keyword = get_post_meta($post->ID, '_yoast_wpseo_focuskw', true);
} elseif(is_plugin_active('seo-by-rank-math/rank-math.php')) {
    $gt_keyword = get_post_meta($post->ID, 'rank_math_focus_keyword', true);
}
if($gt_keyword) { ?>
    echo 'Related Posts';
    $args = array(
        's' => $gt_keyword,
        'post_type' => 'post',
        'posts_per_page' => 5,
        'ignore_sticky_posts' => 1,
        'post_status' => 'publish',
        'orderby' => 'date',
        'order' => 'DESC',
    );
    $rel_query = new WP_Query($args);
    if($rel_query->have_posts()) {
        while($rel_query->have_posts()) : $rel_query->the_post(); ?>
        // Je html voor de loop
        <?php endwhile;
    }
    wp_reset_postdata();
} ?>

Ook hier kan je post_type en posts_per_page aanpassen naar eigen wensen.

In deze snippet wordt eerst gekeken of Yoast SEO of Rank Math is geïnstalleerd en actief is. Zo ja, wordt het focus keyword opgehaald en gebruikt in een search query. Dit is een veel logischer benadering om gerelateerde posts te tonen in WordPress. Mensen hebben waarschijnlijk je artikel gevonden via een zoekmachine dankzij je keyword. Dus je bezoekers zijn geïnteresseerd in dat onderwerp en dus is het logischer en beter voor je SEO om het focus keyword te gebruiken.

Vraag vrijblijvende een offerte aan.

Offert Aanvragen

Gerelateerde posts tonen in WordPress met of zonder plugin

Het mag duidelijk zijn dat het gebruik van gerelateerde artikelen goed zijn voor SEO omdat je zo mensen langer op de website hou. Het is ook iets extra’s om je bezoekers te bieden dus het maakt je website ook gebruikersvriendelijker. Allemaal voordelen en eigenlijk zijn er weinig nadelen te vinden.

Enige nadeel kan zijn dat je website langzamer laad door extra afbeeldingen en tekst en misschien een beetje CSS. Hier zit dan ook het verschil tussen de keus met of zonder plugin. Je hebt niet veel kennis nodig van HTML en PHP om de bovenstaande code te gebruiken op je website. Alleen als je niet bekend bent met programmeren kan een plugin de oplossing zijn.

Er zijn nog geen reacties. Wees de eerste..!!

Reageer

E-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*
*